Опанування
терапевтичними методиками щодо збереження потенціалів головного мозку людини;
використання у повсякденній діяльності технологій кінеспології - завдання проекту Мелітопольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 15 Мелітопольської міської ради (м. Мелітополь) Запорізької області
Кирило Павлюченко,
Президент шкільної організації
«Погляд»,
учень 9 класу,
О.В. Горбова,
координатор, педагог-організатор
Мелітопольської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів № 15
Мелітопольської міської ради
(м. Мелітополь) Запорізької області
ЗДОРОВИЙ
МОЗОК
Мозок людини здатен учитися все життя
– з моменту
народження і до самої смерті.
Гордон Драйден
Спілкуючись
з друзями, ми звернули увагу, що стали швидко втомлюватися, частіше стала
боліти голова, погіршились пам'ять та увага. Хоча навчальний рік тривав лише
два місяці. Медична сестра розповіла, що це – симптоми стресу.
- Що таке стрес?
- Які механізми
впливу стресу на наш організм?
-
Чи можна боротися зі стресом без ліків?
Ми
вирішили знайти відповіді на ці питання. Запрацювала наша учнівська лабораторія.
Стрес (з англ. stress – напруга) –
система реакцій організму у відповідь на будь-яку висунуту до нього вимогу.
Це
вплив несприятливих факторів, що заважає нам розвиватися природним,
«правильним» чином. Це «чудовисько з багатьма
головами», і кожна відгризає свою частку від нашої
душі і тіла.
Вчені
визначили один із основних факторів шкільних стресів, у яких систематично
перебувають діти в умовах навчально-виховного процесу (Базарний Володимир
Пилипович):
-
класична сигнальна ліво-півкульна (вербальна) основа побудови
процесу навчання;
-
пригнічення почуттєво-інформаційних і нейромоторних ритмів в
умовах систематичної нерухомості дітей.
Дані
показують: більшість учнів перебувають у стані хронічної втоми, що є головною
причиною їх нервово-психічного виснаження. Різними дослідженнями зафіксовано
такі показники в розвитку учнів шкільного віку: низький рівень пізнавальної
активності, мотивації навчальної діяльності; порушення емоційної сфери; високий
рівень тривожності; низький рівень сформованості навичок спілкування.
Статистичні
дані доводять:
-
учні шкільного віку 80-85% денного часу проводять у сидячому
положенні, лише 12% учнів шкільного віку мають захоплення, які більш-менш
пов'язані з руховою активністю;
-
школярі засвоюють програмовий матеріал на 70%; 24% учнів шкільного віку відчувають труднощі
в навчанні;
-
за час навчання в школі 70% функціональних розладів у
фізичному стані переходять у стійку хронічну патологію; у 2 рази збільшується
кількість нервово-психічних розладів, у 3 рази - захворювань органів травлення,
у 4-5 разів - захворювань органів зору.
За
Інтернет-ресурсами ми визначили, що для сприйняття інформації важливим є тип
розумової діяльності.
За
даними нейропсихології, 48% людей мислять логічним шляхом і 52% - образним. 24%
логічно мислячих людей переходять до образного мислення і 26% образно мислячих
людей переходять до логічного мислення. Більшість психологів вважають, що збереження
того чи іншого матеріалу в пам’яті людини міцно пов’язане з характером
сприйняття світу, з типом мислення.
Мета проекту - формування в учнів і
педагогів адекватної стратегії мислення, покращення пам’яті та уваги.
Основні завдання: опанування терапевтичними
методиками щодо збереження потенціалів головного мозку людини; використання у
повсякденній діяльності технологій кінеспології (Д.Сороков).
Етапи
реалізації проекту:
-
аналітико-теоретичний - аналіз літературних джерел та
Інтернет ресурсів, педагогічного досвіду;
-
організаційно-прогностичний - підбір і розробка завдань для
валеологічного компонента;
-
діагностичний - спостереження за станом здоров’я.
Очікувані результати: розуміти, що головною
цінністю кожного цивілізованого суспільства, яке керується принципом гуманізму,
є здоров’я і людське життя, намагатися дбати про нього й робити все можливе для
його збереження; уміти отримувати й аналізувати інформацію; опанувати
терапевтичними методиками щодо збереження потенціалів головного мозку людини;
використовувати різноманітні вправи у
повсякденному житті з кінеспології; розвивати пам'ять, логічне мислення та
творчість; працювати в групі; розробляти свої сценарії та презентувати їх.
Зміст.
Ми
визначили, що наш мозок – це унікальна речовина, яка володіє безмежними
можливостями. Але, на жаль, ні всі з нас знають,
що багато наших дій просто
нищать його, не даючи йому працювати
на повну потужність.
Ми з’ясували, що любить наш
мозок: здоровий сон, корисну їжу, рухливий відпочинок,
гарну музику, фізичні вправи, логічні тренажери.
А також звернули увагу на те, чого робити не варто,
якщо хочеш довго і раціонально використовувати можливості мозку. 14
негативних звичок для мозку: погана їжа, мала фізична рухомість, ризик
черепно-мозкової травми; хронічний стрес; негативні думки, хронічне
занепокоєння або озлобленість; недолік сну; тютюновий дим; надлишок кофеїну;
глюконат натрію; дія токсинів навколишнього середовища; тривале сидіння перед
телевізором або комп’ютером, мобільним телефоном; надмірне вживання алкоголю.
Виокремили
пріоритетні чинники збереження здоров’я мозку (якщо наш мозок здоровий, то
здоровий і весь організм) є: позитивні емоції; рух і свіже повітря; проста їжа;
сон, відпочинок; творчість,
цілеспрямованість. (Рисунок 1).
Фото 1
Позитивні емоції
|
|
|
Фото 2 Рух і свіже повітря
|
|
Фото 3 Проста
їжа
|
|
Фото 4 Сон, відпочинок
|
|
Фото
5 Творчість
|
Вибрали
тест для визначення психічного здоров’я (анкета оцінювання напруженості, тест
«Стан здоров’я і стрес», «На пам'ять та увагу», «Тип мислення») і виконали його (Рисунок
2).
1 2
|
1.
Вправа «Кнопка мозку»
2.
Вправа «Крючки»
|
1 2 3 4
|
1, 2, 3 Тест на ведучу півкулю
3.
Тест на пам`ять та уваги
|
Отримали
таку інформацію: 60% учнів має стан напруженості вищий за середній, 30% -
середній, 10% - нижчий за середній; 58% учнів мають стан самопочуття близький
до погіршення здоров’я, 42% - терміново необхідно зайнятися своїм фізичним
станом; 61% учнів має проблеми з короткочасною пам’яттю та увагою, а 39% -
задовільний рівень (Рисунок
3).
Такі
результати надали нам інформацію, що учні нашої школи в більшості мають
короткочасну пам'ять, неуважні, важко даються логічні ланцюги, недостатньо
розвинене творче мислення. Щоб покращити ці результати, ми дізналися, що за це
відповідає наш мозок, точніше його півкулі. За логічне мислення, читання,
письмо відповідає ліва півкуля, а слухання музики, малювання, танці, медитація, будь-яка робота уяви - права півкуля.
З
опорою на отримані результати первинної діагностики ми систематизували вправи
психотерапевтичних методик, кінеспології до певних комплексів, які виконували
три рази на добу: перед уроками, на великій перерві та у другій половині дня,
під час виконання домашніх завдань.
Наводимо
комплекс вправ для здоров’я мозку: комплекс вправ з методики «Гімнастика
мозку», «Антистресова гімнастика», «Кнопка мозку», «Музикотерапія». Опис вправ
можете знайти на шкільному блозі «Дитяча країна «Бджілка»»
(http://cdorov.blogspot.com/p/blog-page_9250.html).
Так
робили два місяця – з 30 листопада по 31
січня.
По
завершенні експерименту учасники експериментальної групи ще раз виконували
тестові вправи.
Встановили
позитивну динаміку в результатах виконання кожного тесту на 10-15%, а також -
покращення стану самопочуття (Рисунок
4).
Рисунок 4. Діаграма «Порівняльний результат на при кінці
дослідження»
Висновок
-
Розроблений нами комплекс вправ для здоров’я мозку виявився
ефективним, про що засвідчили результати виконання тестових завдань учнями
експериментальної групи.
-
Виходимо з пропозицією до учителів фізичної культури – вчити
нас таким вправам, які збагачують потенціал мозку та підвищують його
працездатність.
-
Радимо вчителям - предметникам додати вправи на покращення пам’яті
та уваги в комплекс динамічних пауз на уроках.
-
Радимо своїм одноліткам виконувати розроблений нами комплекс
вправ тричі на добу, якщо бажаєте мати здоровий і працездатний мозок.
Всім
бажаємо міцного здоров’я.
Інтернет
ресурси:
1.
Открываем тайны школьной психотерапии! Приемы, которые помогут и вам, и детям
не уставать на урокае. Джерело: http://ps.1september.ru/article.php?ID=200207713.
- Школа для
учителя. Наші конспекти.
2. Тест: Права чи ліва півкуля?
Джерело: http://nebo.at.ua/publ/psikhologichni_testi/test_prava_chi_liva_pivkulja/41-1-0-134. Небо
3. Інтернет-марафон навчальних
предметів / Т.М.Гайнуліна, О.В.Завьорткіна, В.Д.Дягілєв / www.1september
Цікавий матеріал, дякую Вам за нові цікаві ідеї.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
Видалитинажаль коментаря не побачила. З повагою НВ
Видалитинажаль коментаря не побачила. З повагою НВ
ВидалитиА ці вправи дійсно допомагають! Спробуйте! Треба зайнятися цим питанням.
ВідповістиВидалитиШановні колеги! Таким вправам і методиці їх використання має вчити перш за все вчитель фізичної культури: пояснювати, допомагати засвоювати, використовувати. А потім такі засоби мають переходити до змісту фізкультурних пауз в режимі дня не лише учня, а й кожного педагога. Повірте меня, в більшості осіб скасуються з використання такі фрази як "забувся" або "знаю, однак не можу висловити". Дякую автору проекту та його керівнику.
ВідповістиВидалитиШановні колеги! Таким вправам і методиці їх використання має вчити перш за все вчитель фізичної культури: пояснювати, допомагати засвоювати, використовувати. А потім такі засоби мають переходити до змісту фізкультурних пауз в режимі дня не лише учня, а й кожного педагога. Повірте меня, в більшості осіб скасуються з використання такі фрази як "забувся" або "знаю, однак не можу висловити". Дякую автору проекту та його керівнику.
ВідповістиВидалитиТема цікава. Актуальна! На 100% погоджуюсь з коментом Аксьоновой Олени. Іноді учні на крок попереду вчителя....
ВідповістиВидалитиНажаль, під час конференції нашого лідера не підключили. Всім бажаємо покращити емоційний та технічний стан.
З повагою колега