Виявлення
причин порушень постави та їх впливу на фізичне, психічне здоров’я дітей, їхню
працездатність та засоби профілактики щодо попередження порушень постави - мета проекту Богданівської загальноосвітньої школи І-ІІІ сутенів Чернігівської районної ради Запорізької області
Єлизавета
Алхутова
Член
шкільної ради старшокласників
Учениця
10 класу
А.О.
Грицан
Координатор,
учитель фізики
Богданівської
загальноосвітньої школи І-ІІІ сутенів
Чернігівської
районної ради
Запорізької
області
ТЕМА ПРОЕКТУ
ПРИЧИНИ ПОРУШЕНЬ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ У ШКОЛЯРІВ ТА ЇЇ
ПРОФІЛАКТИКА
Метою роботи є виявлення причин
порушень постави та їх впливу на фізичне, психічне здоров’я дітей, їхню
працездатність та засоби профілактики щодо попередження порушень постави.
Дослідити динаміку порушень опорно-рухового апарату у школярів за останні три
роки, розробити рекомендації щодо профілактики порушень постави школярів.
Дослідження полягає у
тому, що стиль
життя сучасних школярів характеризується високим рівнем статичного, сенсорного
та інформаційного навантаження і низьким рівнем загальної рухової активності,
що є факторами ризику розвитку порушень опорно-рухового апарату, які при
несвоєчасному виявленні та лікуванні переходять у хронічні форми, що в
майбутньому можуть мати негативні наслідки для здоров’я.
Завдання роботи:
1.
Дослідити причини
порушень постави дітей.
2.
Дослідити динаміку
порушень постави у школярів за 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014 навчальні роки.
3.
Дослідити основні фактори, що призводять до порушення роботи
опорно-рухового апарату школярів.
Статистичні
дослідження України свідчать, що з кожним роком кількість дітей із різними
формами порушень постави й сколіозом значно зростає. Так, у дошкільному віці
порушення постави виявлено у 2,1 % дітей, у чотири роки – у 15-17 % дітей, у
сім років – уже у 33% (кожна третя дитина). У дітей старшого шкільного віку цей
показник складає 67-72%.
Опрацювавши медичні довідки школярів 1-11 класів за останні три
роки ми вияви, що дітей які мають
порушення постави у 2011-2012 навчальному році було - 9. 2012-2013н.р. – 10, і
у 2013-2014 навчальному році – 19 школярів. У порівнянні з загальною кількістю
учнів у школі це:
7% - 2011-2012 навчальний рік
8% - у наступному
14% - 2013-2014 навчальний рік (Рис. 1)
Рис. 1.
Відсоткове відношення дітей з порушенням постави
Ми порівняли кількість дітей молодшої і старшої школи, які мають
порушення постави і отримали такі результати:
У 2011-2012 навчальному році
дітей молодшого шкільного віку із сколіозом і порушенням постави було – 3, а
учнів старшої школи - 6
У 2012-2013 навчальному
році дітей молодшого шкільного віку було – 4, а учнів старшої школи - 6
У 2013-2014 навчальному
році дітей молодшого шкільного віку було – 5, а учнів старшої школи – 14 (Рис.
2)
Рис.
2. Молодша і старша ланка, які мають порушення постави
Як відомо, прямий вплив на формування постави дошкільників,
молодших школярів і учнів підліткового віку чинить навантаження поясу верхніх
кінцівок, яке створюється, наприклад, ранцем чи рюкзаком. Відповідно до
Держстандарту шкільний (учнівський) ранець - це «шкіргалантерейні вироби з
плечовими ременями, призначене для перенесення підручників, шкільно-письмового
приладдя на спині».
Вага
підручників для учнів різних класів визначено у спеціальних вимогах до дитячої
друкованої продукції. Підручник для учнів початкових класів повинен важити не
більше 300 г ,
для учнів 5-6 класів - 400 г ,
7-8 класів - 500 г ,
для старшокласників - 600 г .
Згідно санітарним правилам і нормам, загальна вага підручників і зошитів на
один навчальний день разом з комплектом шкільних приналежностей і портфелем для
школярів перших-других класів не повинен перевищувати 2,5 кг . Для учнів з третього
по шостий клас - важити близько 3
кг , для учнів сьомих-восьмих класів - не більше 4 кг , а старшокласники на
своїх плечах повинні носити сумку вагою не більше 5,5 кг . [9]
Ми провели
анкетування учнів школи, щоб з'ясувати, яким сумкам вони віддають перевагу.
Результати анкети у табл. 1.
Таблиця 1
Вид сумки, якій
віддають перевагу учні
|
Сумка з однією або двома ручками
|
Ранець з широкими лямками
|
Ранець з вузькими лямками
|
% від загальної кількості учнів
|
34,0 %
|
47,0 %
|
19,0 %
|
Висновки: Ми
побачили, що більшість учнів початкової школи носять ранці з широкими лямками.
Можна сказати, що батьки дітей, які володіють правильними ранцями потурбувалися про збереження здоров'я своєї
дитини, зокрема постави. Серед учнів середньої і старшої ланки переважають
сумки.
Далі ми
розрахували тиск шкільного портфеля на хребет школяра.
Тиск - це
фізична величина, рівна відношенню сили тиску, прикладеного до даної поверхні,
до площі цієї поверхні. Щоб визначити тиск, треба силу тиску розділити на площу
поверхні, на яку чиниться тиск. При одній і тій же силі тиск більше в тому
випадку, коли площа опори менша, і, навпаки, чим більше площа опори, тим тиск
менше.
Розрахунок
тиску можна зробити, якщо використовувати формули:
P - тиск, F - сила , S - площа опори, тоді P = F / S , для розрахунку F можна застосувати формулу F = m g , де m - маса тіла, g - прискорення вільного падіння, g = 9,8 Н/кг
P - тиск, F - сила , S - площа опори, тоді P = F / S , для розрахунку F можна застосувати формулу F = m g , де m - маса тіла, g - прискорення вільного падіння, g = 9,8 Н/кг
Наведені вище
формули використані надалі при розрахунках тиску лямки ранця на плече учня.
Тиск вимірюється в Паскалях в системі СІ. 1 Па =1 Н/ м2.
Для розрахунку
тиску ранця на плечі учня необхідно було зробити наступні вимірювання:
дізнатися масу піддослідних (Табл.2)
Таблиця 2
Маса піддослідних
|
1-4 класи
|
5-9 класи
|
10-11 класи
|
Хлопці
|
29кг
|
51кг
|
73кг
|
Дівчата
|
27кг
|
47кг
|
58кг
|
Дізналися
масу портфелів з підручниками і шкільним приладдям, які доводиться носити в
школу учням 2-11 класів (Табл. 3)
Таблиця 3
Маса портфелів з
підручниками і шкільним приладдям
|
1-4 класи
|
5-9 класи
|
10-11 класи
|
З підручниками
|
3,4кг
|
4,1кг
|
3,9кг
|
Виміряли
вагу учнів (Табл. 4)
Таблиця 4
Вага учнів
|
1-4 класи
|
5-9 класи
|
10-11 класи
|
Хлопці
|
284,2Н
|
499,8Н
|
715,4Н
|
Дівчата
|
264Н
|
460,6Н
|
568,4Н
|
Визначили вагу
портфелів з підручниками і шкільним приладдям, зробити відповідні розрахунки по
дням тижня в залежності від розкладу уроків. Протягом тижня спостерігали за
зміною ваги ранця і визначали середню вагу. (Табл. 5)
Таблиця 5
Вага портфелів з
підручниками і шкільним приладдям
|
1-4 класи
|
5-9 класи
|
10-11 класи
|
З підручниками
|
33,32Н
|
40,18Н
|
38,22Н
|
Виміряли площу поверхні лямок ранця, що
спираються на плече учня.(Табл. 6)
Таблиця 6
Таблиця площі лямок ранця
|
1-4 класи
|
5-9 класи
|
10-11 класи
|
Площа лямок, м2
|
0,0272
|
0,0196
|
0,007
|
Аналізуючи
отримані дані, ми бачимо, що тиск, який чинять шкільні сумки (Табл. 7),
збільшується з віком учнів (з 2882,4 до 5460 відповідно). (Рис. 3)
Таблиця 7
Результати вимірювань і розрахунків
|
1-4
класи
|
5-9
класи
|
10-11
класи
|
Тиск,
Па
|
2882,4
|
2050
|
5460
|
Рис. 3. Тиск шкільних
сумок на учнів
Найбільшу вагу
ранців в учнів середньої ланки, але максимальний тиск відчувають учні старшої
ланки - це пояснюється тим, що вони носять сумки з вузькими бретелями. З учнів
старшої ланки найбільший тиск відчувають дівчата, ніж хлопці. Це пояснюється
тим, що крім сумок з вузькими бретелями, вони носять туфлі на високих підборах.
Через це хребет відчуває максимальне навантаження.
Вивчення впливу постави на здоров'я людини - це дуже складна й велика
тема. В даній роботі розглянуті лише одні з факторів, які можуть призвести до
порушення постави у школяра. Я вважаю, мені вдалося довести, що ці чинник, які
я розглянула в даній роботі, має негативний вплив на формування постави.
Отже, зробимо такі висновки з виконаної дослідницької роботи:
1)
Ознайомлення
з даними медичних оглядів, медичних карт учнів підтверджує те, що викривлення
хребта - проблема, часто зустрічається у школярів.
2)
З
результатів отриманих даних можна зробити висновок, що найбільша вагу ранців в
учнів середньої ланки, але максимальний тиск відчувають учні старшої ланки - це
пояснюється тим, що вони носять сумки з вузькими лямками.
3)
З
учнів старшої ланки більший тиск відчувають дівчата, ніж хлопці. Вони ж частіше
хворіють сколіозом. Це пояснюється тим, що крім сумок з вузькими бретелями,
вони носять туфлі на високих підборах. Через це хребет відчуває максимальну
навантаження.
4) Провівши дослідження, ми прийшли до висновку, що найбільш безпечними для
здоров'я є ранці з широкими лямками.
Ми поділилися отриманими результатами з учнями і
разом склали правила, які треба виконувати, щоб мати гарну поставу і здорову
спину. Для батьків і вчителів теж випустили пам'ятки, як допоможуть дитині
зберегти правильну поставу. Сподіваємося, що в наступному році результати
роботи будуть набагато краще, ніж у цьому. А діти будуть думати про своє
здоров'я не тільки на словах, але й на ділі. Робота по цій темі не закінчена. Нам
належить вивчити ще кілька факторів, що впливають на поставу і підібрати
вправи, які допоможуть виправити її і зберегти.
А чи можна ознайомитись з пам'ятками для батьків щодо правильної постави?
ВідповістиВидалитиЦікавий проект!
ВідповістиВидалити