вівторок, 10 лютого 2015 р.

ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ ОЧИМА СУЧАСНОЇ МОЛОДОЇ ЛЮДИНИ

Пропаганда та утвердження здорового способу життя, відмова від тих звичок, які мають негативний вплив на здоровя - мета проекту НВК ”Вашківецька гімназія” Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецької області

Лагайда Олександра,
заступник голови шкільної ради старшокласників;
Р.В.Попович,
координатор, практичний психолог
НВК ”Вашківецька гімназія”
Вашківецької міської ради
Вижницького району

ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ ОЧИМА СУЧАСНОЇ МОЛОДОЇ ЛЮДИНИ

Мета проекту: пропаганда та утвердження здорового способу життя, відмова від тих звичок, які мають негативний вплив на здоровя.
Зваживши всі аспекти у межах цієї парадигми щодо здорового способу життя, слід зазначити важливість таких завдань проекту:
-         провести опитування чи мають учні знання про здоровий спосіб життя, чи існують можливості отримати ці знання;
-         дослідити порівняльну характеристику свого життя із принципами здорового способу життя;
-         формувати активну громадянську та життєву позицію щодо здорового способу життя;
-         привернути учасників проекту до вирішення проблеми в межах класу, навчального закладу, дому, вулиці;
-         організувати та провести заходи та акції, спрямовані на вирішення проблеми .
Опис діяльності
І етап – підготовчий
Зміст:
ü     визначення вікової категорії учасників проекту;
ü     вибір та обговорення теми;
ü     теоретична підготовка учасників проекту – отримання знань про здоровий спосіб життя, негативний вплив факторів, що сприяють руйнації найбільшої цінності людського буття;
ü     зацікавленість учнів майбутнім проектом.
ІІ етап – збір необхідної інформації
Зміст:
ü     збір необхідної інформації;
ü     накопичення матеріалів, що підтверджують актуальність обраної теми;
ü     вивчення питання за матеріалами навчальних програм розвитку життєвих навичок щодо формування здорового способу життя;
ІІІ етап – планування, ключові моменти діяльності
Зміст:
ü     узагальнення зібраного матеріалу, систематизація та аналіз отриманої інформації;
ü     планування діяльності для вирішення поставлених завдань, розподіл обовязків.
ü     прогнозування наслідків діяльності;
ü     розподіл завдань, визначення часу, необхідного для їх виконання.
ІV етап – діяльність, вирішення завдання
Зміст:
ü     реалізація плану дій, спрямованих на вирішення  поставлених завдань;
ü     здійснення заходів, визначених на попередньому етапі.
V етап – презентація результатів діяльності
Зміст:
ü     презентація результатів діяльності перед учнями школи, батьками
ü     створення листівок, памяток;
ü     представлення матеріалів груп на учнівських зборах, семінарі вчителів, батьківських зборах.
ü     створення буклетів
VI етап – оцінювання успішності проекту
Зміст:
ü     оцінювання діяльності на різних етапах проекту його учасниками;
ü     узагальнити та систематизувати результати анкетування, соціологічного опитування;
ü     оцінювання проекту педагогічним та учнівським колективом школи.
«Здоров’я - не все, але все без здоров’я - ніщо», -  сказав свого часу Сократ. І це, безумовно, так. З позиції викладеного розуміння феномена здоровя людини походить визначення поняття здорового способу життя. Який зміст прихований у цих трьох словах? Коли потрібно починати впроваджувати здоровий спосіб життя? Можливо, це потрібно робити після закінчення школи, а, можливо, як завжди, з наступного дня?  На ці та інші питання ми спробуємо дати відповідь з погляду сучасних молодих людей...
Здоровий спосіб життя - це коли живеш і радієш кожній миті, коли хочеться творити, коли перебуваєш в стані гармонії, як із собою, так із навколишнім світом. Це, перш за все, позитивний настрій, це здорове, радісне, повне вражень, багате можливостями і шансами життя. Так, звичайно, здоровий спосіб життя - це і фізична активність, і загартовування, і збалансоване харчування, і повноцінний сон, психічне здоров'я. Але головне це погляд на життя в цілому. У Вас завжди є вибір, як прожити своє життя і цей вибір дуже важливий. Сподіваюся, що здоровий спосіб життя – стане Вашим вибором!
Не можна не відзначити все зростаючий останнім часом інтерес до здорового способу життя. Рано чи пізно починаєш замислюватися, що спосіб життя, який зараз ведеш, не кращим чином позначається на здоров'ї. І добре, якщо це станеться рано ... 
Ми акцентуємо увагу на формуванні здорового способу життя саме молоді, оскільки саме у молоді роки відбувається сприйняття певних норм та зразків поведінки, накопичення відповідних знань та вмінь, усвідомлення потреб та мотивів, визначення ціннісних орієнтацій, інтересів та уявлень.
Чи є актуальними питання, які ми хочемо висвітлити на сторінках нашої роботи над проектом, напевне, не варто доводити, адже потрібно бути сліпцем чи глухим, щоб не побачити, не почути, що з плинністю часу з’являються все нові і нові фактори, що сприяють руйнації найбільшої цінності людського буття, що підвищується ступінь ризику виникнення  так званих  ”хвороб сучасної цивілізації”. Тому, зараз як ніколи, потрібно нам, учнівській молоді та дорослим, спрямовувати свою увагу на впровадження політики здоровя найбільш впливовими та ефективними засобами. Ну, а хто як не сама молодь, учні-старшокласники, зможуть нам підказати, запропонувати шляхи вирішення таких важливих питань. Працюючи над проектом, спробуємо подивитися на це очима сучасних молодих людей, моїх ровесників, молодших друзів.
Як свідчать результати досліджень, проведені нами, показники поведінки учнів, вказують на певний багаж знань про здоровий спосіб життя, але в більшості з опитуваних відсутні навички збереження здоров’я. Тому, школа повинна відігравати провідну роль у створенні умов для здобуття дітьми та підлітками знань, формуванні ставлень та виробленні навичок, які потрібні для захисту власного здоров’я. Адже, життєві навички можна розглядати як групуп психосоціальних компетенцій та навичок міжособистісного спілкування, які допомагають людям приймати поінформоване та обґрунтоване рішення, розв’язати проблеми, критично та творчо мислити, ефективно будувати соціальні контакти та здорові стосунки, співчувати, продуктивно організовувати власне життя, вести здоровий спосіб життя.
Аспект опитування містив велику кількість запитань щодо вживання алкоголю, тютюнопаління, наркотичних речовин, що дало змогу побачити учнів, які палять, їхній віковий склад, ставлення молоді до шкідливих звичок  і, як наслідок, виявити  ”групу ризику”, з якою потрібно проводити розвивально-корекційну та просвітницьку роботи.
Статистика поширення в Україні в останні роки захворювань, що передаються статевим шляхом і ВІЛ/СНІДу, дані про погіршення репродуктивного здоров’я молоді потребують ретельного вивчення. Завдяки впровадженню в перелік освітніх програм факультативних курсів  ”Школи проти СНІДу”, ”Захисти себе від ВІЛ”, ”Рівний - рівному”, ступінь обізнаності щодо засобів запобігання статевим захворюванням і засобів контрацепції, з проблеми ВІЛ/СНІДу, ставлення до людей з цим статусом, значно зросла.
Вивчаючи різні джерела інформації, ми зрозуміли, що приділяємо значну увагу питанню збереження здоров’я як життю без шкідливих звичок, але це лише частина успішної профілактичної роботи. Але не менш важливою складовою є психічне здоров’я школярів, яке щорічно погіршується. Ми чомусь забуваємо, що невід'ємною частиною здорового способу життя є позитивне мислення, хороший настрій, внутрішня гармонія. Змінити своє мислення, заповнити свій мозок «правильними» думками та чистими намірами — це також важливий крок на шляху до здорового способу життя. Думки визначають поведінку та вчинки, а їхній результат формує світосприйняття. Тому дуже важливо вміти володіти навичками психічної саморегуляції,  адекватного сприйняття самого себе і цьому нам допомагає проведення  тренінгових  занять, на яких ми розробляємо практичні рекомендації для старшокласників, створюємо карти успіху, інформаційні буклети, вчимося за допомогою різних вправ будувати рівноправні стосунки на основі конструктивного діалогу, керувати своїми емоціями, долати труднощі, розвивати психічні процеси для продуктивної навчальної та трудової діяльності.
Опитування з проблем здорового способу життя, звичайно, не може оминути питання, щодо можливостей його реалізації молоддю в існуючих умовах. Але складність вивчення полягає в тому, що питання можливості (неможливості) вести здоровий спосіб життя надзвичайно суб’єктивне, тому що воно в перш за все детерміновано ступенем усвідомлення самою людиною важливості дій у цьому напрямі. Найпростіше і найскладніше – це взяти відповідальність за своє здоров'я. Але якими б ми зайнятими не були, пам'ятаймо, що у кожного з нас – лише одне серце та одне життя, і як ми його проживемо, великою мірою залежить від нас. Жоден лікар, жодна державна програма не зроблять нас здоровими. Здоровими зробити себе можемо тільки ми.  Нагородою буде щасливе довголіття. Ну що, стартуємо?
Робота над проектом збагатила нас  знаннями про переваги  здорового способу життя й негативний вплив на людський організм шкідливих звичок, навчила оцінювати різноманітні джерела інформації про висвітлені проблеми та критично ставитись до власних дій та вчинків. Ми і надалі плануємо займатися популяризацією здорового способу життя, проводячи найрізноманітніші заходи та акції.






















2 коментарі: