суботу, 7 лютого 2015 р.

Здоров’я слід розглянути, як ресурс повсякденного життя, а не як стимул життєвої мети

Здоров'я розглядається як ресурс для повсякденного життя в Іспаській ЗОШ І-ІІІ ступенів  ім. Миколи Марфієвича Вижницького району Чернівецької області.

Мазуряк Олександр,
голова учнівської ради;
Мазуряк Ольга Степанівна,
координатор, педагог-організатор
Іспаської ЗОШ І-ІІІ ступенів  ім. Миколи Марфієвича
Вижницького району
Чернівецької області


Здоров’я слід розглянути, як ресурс повсякденного життя, а не як стимул життєвої мети
Мета проекту:
Ø сформувати в школярів поняття про цінність та різноманіття людського життя;
Ø підвести до розуміння того, що життя людини багато в чому залежить  від її власних поглядів, звичок, вольових зусиль та знань;
Ø мотивувати учнів  до здорового способу життя;
Ø надавати  інформацію про основні  засади здорового способу життя;
Ø формувати в учнів  відчуття важливості здоров’я, розуміння складності його досягнення й збереження та необхідності дбайливого та відповідального ставлення до нього.
Здоров’я – спосіб життя людини. Це той стиль, що людина вибирає для себе, і саме він визначає, досягне людина благополуччя чи ні. Давно доведено, що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров’я. Добре здоров’я – це постійний процес. До доброго здоров’я людина може йти, будучи зовсім здоровою чи навіть інвалідом. Добре здоров’я містить всі цілі життя людини, її інтереси і звички. Людина в житті може йти двома шляхами: один веде її до здоров’я, інший – від здоров’я.
Що таке здоров’я?
- Здоров’я–це нічого, але все без здоров’я ніщо.
- Здоров’я–це стан повного фізичного, соціального і психічного  благополуччя, а не лише відсутність хвороби чи немічність.
- Концепція здоров’я означає ступінь, в якому особистість чи група осіб здатна, з одного боку, реалізувати свої потреби, а з іншого- змінювати середовище і справлятися з ним. Отже, здоров’я  можна розглядати як ресурс повсякденного життя, а не як ціль життя. Це позитивна концепція, у якій на перший погляд висуваються суспільні й особистісні ресурси, а також фізичні здібності.
 Фізичний чи психічний стан, коли відсутній дискомфорт чи біль, що дозволяє конкретній людині найефективніше і найдовше функціонувати в середовищі, в якому вона опинилася внаслідок випадку чи вибору, найбільш наближений до поняття „здоров’я”.(Дюбуа).
- Здоров’я – це стан, при якому люди здатні контролювати своє життя завдяки справедливому розподілу можливостей і ресурсів. Таким чином, здоров’я – це сукупна цінність. Я не можу бути здоровим за рахунок інших чи надмірного використання природних ресурсів.
- Бути здоровим, значить бути щасливим.
- Здоровий спосіб життя – це такий спосіб життя, який зберігає і поліпшує здоров’я.
Сьогодні особливо гостро стоїть проблема виховання здорового способу життя серед  молоді. Ми добре знаємо, що здоров'я — найбільша людська цінність, яку, на жаль, багато людей починає цінувати та берегти, вже втративши зна¬чну частину цього скарбу, відпущеного нам природою. Без здоров'я немає щастя.
Таким чином, здоров'я розглядається як ресурс для повсякденного життя, а не як життєва мета. Здоров'я – це позитивне  поняття, що наголошує на суспільних та персональних ресурсах, а також на фізичних спроможностях. Отже, пропаганда здорового способу життя стосується не тільки сектору охорони здоров'я та здорового способу життя, а й виходить далеко поза його межі, порушуючи проблеми загального добробуту.
Спосіб життя складається зі звичок, характеру, потреб людини, матеріального і духовного становища, традицій тощо. Поняття «здоровий спосіб життя» містить у собі елементи всіх сфер здоров'я: не тільки фізичного і психічного, а й соціального та духовного, що поєднує відсутність шкідливих звичок, наявність світоглядної установки на пріоритетну цінність здоров'я.
Основними складниками здорового способу життя є:
      ранкова зарядка;
      здорове харчування;
      особиста  гігієна, правильний режим дня;
      активний відпочинок
                  Ранкова зарядка
     Ранкова гігієнічна гімнастика має особливе значення під час переходу організму людини від стану сну до бадьорості, здатності підвищення тонусу нервової та м'язової систем, працездатності, її потрібно виконувати кожного дня всім дітям.     
   Користь ранкової зарядки незаперечна, навіть якщо на неї зовсім не вистачає часу. Мудрі древні китайці стверджували, що навіть десятихвилинна ранкова зарядка приносить таку ж користь, що і півгодинне денне тренування.
Роблячи вранці зарядку, ми тим самим посилаємо організму сигнал прокинутися і підбадьоритися. І це допомагає йому краще реагувати на різні психічні і фізичні зовнішні подразники протягом дня.
Комплекс легких фізичних вправ, який пропонується учням нашої школи  це той достатній мінімум, який налаштовуватиме дітей на активний навчальний день та підтримуватиме їх здоров’я .
     Для того, щоб учні могли виконувати легкі фізичні вправи щоранку, в нашій школі внесено відповідні зміни до режиму роботи. Відтепер за 15 хвилин до початку уроків школярі займаються зарядкою. (додаток 1)
                      Здорове харчування
        Неодмінною основою здоров'я дитини, незалежно від його віку, є повноцінне харчування.
     Харчування дітей має бути збалансованим, тому що саме в ранньому віці формується здоров'я маленької людини. Дитина будь-якого віку не буде їсти дорослу їжу, дитяча їжа повинна бути якісною, свіжо приготованою, містити достатню кількість корисних речовин, вітамінів, необхідних для його нормального розвитку і зростання.
      Правильне харчування забезпечує нормальний фізичний розвиток дитини, попереджає виникнення відхилень у розвитку і зростанні.
Достатня забезпеченість дитини всіма харчовими речовинами, особливо вітамінами, мінеральними солями та мікроелементами, є одним з основних моментів попередження інфекційних захворювань.
Стан імунітету визначається не тільки кількісною стороною харчування, скільки його якістю та біологічною цінністю. Крім того, раціональне харчування підвищує стійкість дитячого організму до дії шкідливих екологічних факторів.
Харчування справляє визначальний вплив і на розвиток центральної нервової системи дитини, його інтелект, стан працездатності. У наш час , час великих перевантажень, прискорення темпів життя, можливостей виникнення стресових ситуацій - слід пам'ятати, що правильне харчування в дитинстві багато в чому допоможе подолати складності життя.
Обід учнів нашої школи обов’язково є гарячим: суп, борщ, тощо. На друге -  гарнір і шматок м’яса чи риби і обов’язково овочевий салат, заправлений олією, а не майонезом.
        Діти обов’язково повинні споживати м’ясо, адже тваринний білок є структурним елементом усіх тканин організму. Однак у 100 г м’яса є значно менше необхідної норми білків, тож його нестачу можна поповнити за рахунок риби, сиру, молока, яєць. 
Правильне харчування забезпечить здоров'я дитині. (додаток 2)
Особиста  гігієна, правильний режим дня
       Дотримання гігієнічних правил – це ті корисні навички, що
повинні змалечку увійти у звичку кожної дитини, а з часом лише
вдосконалюватися й трансформуватися у відповідності до вікових особливостей.
Пам’ятаймо: прищеплення гігієнічних правил досягає мети, якщо підкріплюється особистим прикладом батьків, членів сім’ї, вихователів та вчителів. Дитину потрібно виховати так, щоб гігієнічні процедури стали для
неї внутрішньою потребою. Це дозволить не тільки зберегти та зміцнити
здоров’я, але й сформувати культуру поведінки дитини на все життя.
     Здоров’я школяра залежить від багатьох факторів, в тому числі й від того, як організований його режим дня.
     Завдяки правильному, збалансованому режиму дня, у дитини виробляються звички, а певна послідовність дій налаштовує на навчання, відпочинок або фізичну активність. Завдяки умовним рефлексам, процес навчання та виконання інших справ значно спрощується. Для школяра правильний режим дня — це основа міцного здоров’я, хорошої працездатності й настрою, який допоможе уникнути перевтоми та забезпечить відмінну успішність.   
     Для того, щоб школяр мав можливість добре вчитися і повноцінно відпочивати і при цьому чудово себе почувати, йому необхідно скласти оптимальний і правильний режим дня. Яким же повинен бути правильний режим дня для школяра? (додаток 4)
                       Активний відпочинок
Здоровий спосіб життя все наполегливіше входить у повсякденне життя  планети. Людина починає розуміти, що активність, творчість, висока працездатність, успіхи й досягнення в навчанні, житті недосяжні для хворого.
Утрата здоров'я серед молоді створює низку серйозних проблем, ставить під загрозу національну безпеку, саме існування держави. Тому наша мета через просвітницьку роботу сприяти розумінню дітьми й молоддю переваг здорового способу життя, здобуття знань, умінь і навичок здорового способу життя та відмови від негативної поведінки. Одним із шляхів реалізації даної роботи є залучення дітей до різновидностей активного відпочинку.
Активний відпочинок учнів нашої школи - це
v уроки фізичного виховання;
v участь у спортивних змаганнях, спартакіадах, конкурсах;
v заняття у спортивних секціях;
v динамічні хвилини;
v рухливі ігри;
v суспільно-корисна праця;
v прогулянки на свіжому повітрі;
           Уроки фізичного виховання
Фізкультура - це біг, ранкова зарядка і різноманітні види спорту. 
Фізкульту¬ра. Недарма це слово складається з двох слів - «фізична»  і «культура». Якщо людина вважає себе культур¬ною і хоче вести здоровий спосіб життя, то вона підтримуватиме добру фізичну форму.
Уроки фізичної культури в нашій школі є одним із засобів зміцнення здоров’я учням. А допомагає у проведенні уроків на належному рівні матеріальна база школи: спортивний зал і спортивний майданчик із багатьма спорудами.
На уроках фізкультури наші вчителі   використовують різні модулі: легка атлетика, гандбол, волейбол, баскетбол, футбол. І результатом роботи є призові місця учнів у районних і обласних змаганнях. Отже, розглянувши основні критерії здорового способу життя,  ми з'ясували, що здоровий спосіб життя - це сукупність профілактичних заходів, спрямованих на запобігання захворювань, зміцнення всіх систем організму і поліпшення загального самопочуття людини.
Ведення здорового способу життя передбачає не хаотичне використання різних методик, а застосування індивідуального, ретельно підібраного плану. План цей повинен враховувати фізіологічні і психологічні особливості конкретної людини, що прагне поліпшити свій стан. Він  не передбачає якусь спеціальну фізичну підготовку, його принципи розраховані на використання їх звичайною людиною з метою підтримки працездатності та нормалізації життєдіяльності організму.  У школі виховний процес спрямований  на те, щоб дитина на тільки отримувала високі результати в навчанні, але  й  розвивалася всебічно, була здоровою.
      Тому даний проект був спрямований на те,  щоб переконати  учасників  навчально-виховного процесу в тому, що, як стверджував  геніальний лікар Авіценна: «Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, що у тебе в скринях… Головним  скарбом  життя є здоров’я  і його треба берегти.» Але здоров’я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок та духовності. Навіть вітаючись і прощаючись, люди бажають один одному здоров’я.






Немає коментарів:

Дописати коментар