четвер, 5 лютого 2015 р.

Шляхи подолання втоми і перевтоми у дітей шкільного віку

Теоретична значимість проекту Новодністровської гімназії Чернівецької області полягає в тому, що його результат може сприяти покращенню здоров’я учнів та більш глибокому вивченню психічної і фізичної складової  здорового способу життя.



Діана Дзіньовська,
заступник президента учнівського самоврядування Новодністровської гімназії,
учениця 10 класу,
А.І.Уманець,
координатор, учитель основ здоров’я
Новодністровської гімназії
Новодністровської міської ради

Шляхи подолання втоми і перевтоми у дітей шкільного віку

Мета проекту: дослідити чинники емоційного перенапруження в школярів в умовах навчально-виховного процесу шляхом анонімного анкетування, проаналізувати ознаки  втоми учнів в рамках шкільного навчання та проаналізувати наслідки втоми та перевтоми під час виконання домашніх завдань і підготовки до екзаменів та їх складання, дослідити  соціально-психологічні, медичні чинники, що впливають на емоційне перенапруження.
Мета дослідження:
-                визначити критерії психічного і фізичного здоров’я;
-    проаналізувати хвороби, які часто зустрічаються через переживання        неприємних життєвих ситуацій;
-                навчитись тримати власні емоції під контролем;
-                методом антистресових релаксацій навчитись гальмувати тривожні реакції в процесі навчання у школярів;
-                розробити та використати в гімназії програму релаксації антистресових вправ.
-     через  програму «Рівний –  рівному» донести до інших учнів причини та вплив на організм втоми і перевтоми.        
Етапи реалізації проекту
І етап - підготовчий
  • визначення вікової категорії учасників проекту;
  • вибір та обговорення теми;
  • теоретична підготовка учасників проекту - отримання знань про здоровий спосіб життя, негативний вплив втоми і перевтоми на здоров’я  дітей шкільного віку;
  • зацікавленість учнів майбутнім проектом;
  • ознайомлення з метою та можливими аспектами діяльності.
ІІ етап - збір необхідної інформації
  • збір інформації;
  • накопичення матеріалів, що підтверджують актуальність обраної теми;
  • вивчення проблеми за матеріалами преси, статистики;
  • ознайомлення з джерелами інформації, що мають відношення до проблеми.
ІІІ етап - планування, ключові моменти діяльності
  • узагальнення зібраного матеріалу, систематизація та аналіз отриманої інформації;
  • визначення найефективніших шляхів розв'язання проблеми;
  • планування діяльності для вирішення проблеми;
  • прогнозування наслідків діяльності;
  • розподіл завдань; визначення часу, необхідного для їх виконання;
  • вивчення ефективних шляхів взаємодії з представниками медичних установ та психологами.
IV етап - діяльність, вирішення проблеми
·        реалізація плану дій, спрямованих на вирішення проблеми шляхом:
1.     анкетування та опитування учнів 5-11 класів;
2.      проведення вікторин, рольових ігор, диспутів та дискусій;
3.      бесід, практичних занять, психологічних практикумів;
4.     зустрічей зі спеціалістами;
5.     проведення релаксації;
6.     аналіз власних спостережень;
  • здійснення заходів, визначених на попередньому етапі.
1. Соціологічні дослідження: «Мій стан під час і після підготовки виконання домашніх завдань» (5-11 класи)
2. Проведення вікторин (2-4 класи), рольових ігор  (5-8 класи), диспутів та дискусій (9-11 класи) на тему «До чого призводить перевтома»
3. Проведення бесід і практичних занять на уроках біології та основ здоров’я за темою «Втома та перевтома – проблеми фізичної напруги», «Правила виконання домашніх завдань», психологічних практикумів «Вплив втоми і перевтоми на психічне здоров’я школярів», «Психічні стани особистості»
4. Зустрічі з педіатром, невропатологом, психологом.
5.Розробка релаксаційних методик та способи їх проведення на уроках та при виконанні домашніх завдань (вправи «Кішечки», «Гармонія», «Дерево»)
6. Власні спостереження під час складання іспитів та формулювання висновків
V етап - презентація результатів діяльності
  • упорядкування матеріалів і презентація результатів діяльності перед учнями школи, представниками громади, батьками;
  •  поширення інформації у пресі та інформування громадськості через радіо, пресу, листівки  про проведені заходи;
  • ознайомлення з вибраними шляхами вирішення проблеми.
  • узагальнення отриманого досвіду.
VІ етап - оцінювання успішності проекту
  • розробити критерії оцінювання проекту та оцінювати діяльність на різних етапах проекту його учасниками;
  • узагальнити та систематизувати результати анкетування, опитування;
  • оцінювання проекту педагогічним та учнівським колективом школи.
Робота над проектом знаходиться на IV етапі. Учасники проекту вже провели соціологічні дослідження, бесіди, вікторини, психологічні практикуми, диспути та дискусії, зустрічі з лікарями та психологом, автором проекту проаналізовані власні спостереження під час складання іспитів, завершується розробка релаксаційних вправ, які пропонується виконувати під час втоми. Поступово переходимо до реалізації V етапу: упорядковуємо матеріали, готуємо презентації діяльності перед учнями школи та батьками.
Теоретична значимість проекту полягає в тому, що його результат може сприяти покращенню здоров’я учнів та більш глибокому вивченню психічної і фізичної складової  здорового способу життя не тільки в школі, але й в суспільстві в майбутньому.
Практична значимість проекту полягає у використанні результатів проекту в інших навчальних закладах міста, на факультативах або на класних годинах на тему «Здоровий спосіб життя», у  виконанні фізхвилинок на уроках та виборі способів релаксації вчителями на окремих етапах уроку, а учнями при виконанні домашніх завдань.
 Очікуванні результати:
- Підвищення теоретичних та практичних знань підлітків та молоді, щодо здорового способу життя.
 -Збільшення рівня свідомої позитивної поведінки та дотримання правил при підготовці домашніх завдань що сприятиме зняттю перевтоми.
- Зменшення кількості захворювань учнів.
 -Збільшення кількості соціальних проектів, спрямованих на поліпшення здоров’я школярів і учнівської громади.
-Посилення взаємодії між учнями та батьками при виконанні домашніх завдань (особливо 2-7 класи)

2 коментарі: