понеділок, 9 лютого 2015 р.

ПРИЧИНИ ПОРУШЕНЬ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ У ШКОЛЯРІВ ТА ЇЇ ПРОФІЛАКТИКА

Виявлення причин порушень постави та їх впливу на фізичне, психічне здоров’я дітей, їхню працездатність та засоби профілактики щодо попередження порушень постави - мета проекту Богданівської загальноосвітньої школи І-ІІІ сутенів Чернігівської районної ради Запорізької області

Єлизавета Алхутова
Член шкільної ради старшокласників
Учениця 10 класу
А.О. Грицан
Координатор, учитель фізики
Богданівської загальноосвітньої школи І-ІІІ сутенів
Чернігівської районної ради
Запорізької області

ТЕМА ПРОЕКТУ

ПРИЧИНИ ПОРУШЕНЬ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ У ШКОЛЯРІВ ТА ЇЇ ПРОФІЛАКТИКА

Метою роботи є виявлення причин порушень постави та їх впливу на фізичне, психічне здоров’я дітей, їхню працездатність та засоби профілактики щодо попередження порушень постави. Дослідити динаміку порушень опорно-рухового апарату у школярів за останні три роки, розробити рекомендації щодо профілактики порушень постави школярів.
Дослідження полягає у тому, що стиль життя сучасних школярів характеризується високим рівнем статичного, сенсорного та інформаційного навантаження і низьким рівнем загальної рухової активності, що є факторами ризику розвитку порушень опорно-рухового апарату, які при несвоєчасному виявленні та лікуванні переходять у хронічні форми, що в майбутньому можуть мати негативні наслідки для здоров’я.
Завдання роботи:
1.                 Дослідити причини порушень постави дітей.
2.                 Дослідити динаміку порушень постави у школярів за 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014 навчальні роки.
3.                Дослідити основні фактори, що призводять до порушення роботи опорно-рухового апарату школярів.
Статистичні дослідження України свідчать, що з кожним роком кількість дітей із різними формами порушень постави й сколіозом значно зростає. Так, у дошкільному віці порушення постави виявлено у 2,1 % дітей, у чотири роки – у 15-17 % дітей, у сім років – уже у 33% (кожна третя дитина). У дітей старшого шкільного віку цей показник складає 67-72%.
Опрацювавши медичні довідки школярів 1-11 класів за останні три роки  ми вияви, що дітей які мають порушення постави у 2011-2012 навчальному році було - 9. 2012-2013н.р. – 10, і у 2013-2014 навчальному році – 19 школярів. У порівнянні з загальною кількістю учнів у школі це:
7% - 2011-2012 навчальний рік
8% - у наступному
14% - 2013-2014 навчальний рік (Рис. 1)
Рис. 1. Відсоткове відношення дітей з порушенням постави
Ми порівняли кількість дітей молодшої і старшої школи, які мають порушення постави і отримали такі результати:
У  2011-2012 навчальному році дітей молодшого шкільного віку із сколіозом і порушенням постави було – 3, а учнів старшої школи - 6
У  2012-2013 навчальному році дітей молодшого шкільного віку було – 4, а учнів старшої школи - 6
У  2013-2014 навчальному році дітей молодшого шкільного віку було – 5, а учнів старшої школи – 14 (Рис. 2)
Рис. 2. Молодша і старша ланка, які мають порушення постави
Як відомо, прямий вплив на формування постави дошкільників, молодших школярів і учнів підліткового віку чинить навантаження поясу верхніх кінцівок, яке  створюється, наприклад, ранцем чи рюкзаком. Відповідно до Держстандарту шкільний (учнівський) ранець - це «шкіргалантерейні вироби з плечовими ременями, призначене для перенесення підручників, шкільно-письмового приладдя на спині».
Вага підручників для учнів різних класів визначено у спеціальних вимогах до дитячої друкованої продукції. Підручник для учнів початкових класів повинен важити не більше 300 г, для учнів 5-6 класів - 400 г, 7-8 класів - 500 г, для старшокласників - 600 г. Згідно санітарним правилам і нормам, загальна вага підручників і зошитів на один навчальний день разом з комплектом шкільних приналежностей і портфелем для школярів перших-других класів не повинен перевищувати 2,5 кг. Для учнів з третього по шостий клас - важити близько 3 кг, для учнів сьомих-восьмих класів - не більше 4 кг, а старшокласники на своїх плечах повинні носити сумку вагою не більше 5,5 кг. [9]
Ми провели анкетування учнів школи, щоб з'ясувати, яким сумкам вони віддають перевагу. Результати анкети у табл. 1.
Таблиця 1
Вид сумки, якій віддають перевагу учні

Сумка з однією або двома ручками
Ранець з широкими лямками
Ранець з вузькими лямками
% від загальної кількості учнів
34,0 %
47,0 %
19,0 %
Висновки: Ми побачили, що більшість учнів початкової школи носять ранці з широкими лямками. Можна сказати, що батьки дітей, які володіють правильними ранцями  потурбувалися про збереження здоров'я своєї дитини, зокрема постави. Серед учнів середньої і старшої ланки переважають сумки.
Далі ми розрахували тиск шкільного портфеля на хребет школяра.
Тиск - це фізична величина, рівна відношенню сили тиску, прикладеного до даної поверхні, до площі цієї поверхні. Щоб визначити тиск, треба силу тиску розділити на площу поверхні, на яку чиниться тиск. При одній і тій же силі тиск більше в тому випадку, коли площа опори менша, і, навпаки, чим більше площа опори, тим тиск менше.
Розрахунок тиску можна зробити, якщо використовувати формули:
P - тиск, F - сила , S - площа опори, тоді P = F / S , для розрахунку F можна застосувати формулу F = m g , де m - маса тіла, g - прискорення вільного падіння, g = 9,8 Н/кг
Наведені вище формули використані надалі при розрахунках тиску лямки ранця на плече учня. Тиск вимірюється в Паскалях в системі СІ. 1 Па =1 Н/ м2.
Для розрахунку тиску ранця на плечі учня необхідно було зробити наступні вимірювання: дізнатися масу піддослідних (Табл.2)
 Таблиця 2
Маса піддослідних

1-4 класи
5-9 класи
10-11 класи
Хлопці
29кг
51кг
73кг
Дівчата
27кг
47кг
58кг
  Дізналися масу портфелів з підручниками і шкільним приладдям, які доводиться носити в школу учням 2-11 класів (Табл. 3)
Таблиця 3
Маса портфелів з підручниками і шкільним приладдям

1-4 класи
5-9 класи
10-11 класи
З підручниками
3,4кг
4,1кг
3,9кг
Виміряли вагу учнів (Табл. 4)
Таблиця 4
Вага учнів

1-4 класи
5-9 класи
10-11 класи
Хлопці
284,2Н
499,8Н
715,4Н
Дівчата
264Н
460,6Н
568,4Н

Визначили вагу портфелів з підручниками і шкільним приладдям, зробити відповідні розрахунки по дням тижня в залежності від розкладу уроків. Протягом тижня спостерігали за зміною ваги ранця і визначали середню вагу. (Табл. 5)
Таблиця 5
Вага портфелів з підручниками і шкільним приладдям

1-4 класи
5-9 класи
10-11 класи
З підручниками
33,32Н
40,18Н
38,22Н
Виміряли площу поверхні лямок ранця, що спираються на плече учня.(Табл. 6)
Таблиця 6
Таблиця площі лямок ранця

1-4 класи
5-9 класи
10-11 класи
Площа лямок, м2
0,0272
0,0196
0,007
Аналізуючи отримані дані, ми бачимо, що тиск, який чинять шкільні сумки (Табл. 7), збільшується з віком учнів (з 2882,4 до 5460 відповідно). (Рис. 3)
Таблиця 7
Результати вимірювань і розрахунків

1-4 класи
5-9 класи
10-11 класи
Тиск, Па
2882,4
2050
5460
Рис. 3. Тиск шкільних сумок на учнів
Найбільшу вагу ранців в учнів середньої ланки, але максимальний тиск відчувають учні старшої ланки - це пояснюється тим, що вони носять сумки з вузькими бретелями. З учнів старшої ланки найбільший тиск відчувають дівчата, ніж хлопці. Це пояснюється тим, що крім сумок з вузькими бретелями, вони носять туфлі на високих підборах. Через це хребет відчуває максимальне навантаження.
Вивчення впливу постави на здоров'я людини - це дуже складна й велика тема. В даній роботі розглянуті лише одні з факторів, які можуть призвести до порушення постави у школяра. Я вважаю, мені вдалося довести, що ці чинник, які я розглянула в даній роботі, має негативний вплив на формування постави.
Отже, зробимо такі висновки з виконаної дослідницької роботи:
1)                Ознайомлення з даними медичних оглядів, медичних карт учнів підтверджує те, що викривлення хребта - проблема, часто зустрічається у школярів.
2)                З результатів отриманих даних можна зробити висновок, що найбільша вагу ранців в учнів середньої ланки, але максимальний тиск відчувають учні старшої ланки - це пояснюється тим, що вони носять сумки з вузькими лямками.
3)                З учнів старшої ланки більший тиск відчувають дівчата, ніж хлопці. Вони ж частіше хворіють сколіозом. Це пояснюється тим, що крім сумок з вузькими бретелями, вони носять туфлі на високих підборах. Через це хребет відчуває максимальну навантаження.
4) Провівши дослідження, ми прийшли до висновку, що найбільш безпечними для здоров'я є ранці з широкими лямками.
Ми поділилися отриманими результатами з учнями і разом склали правила, які треба виконувати, щоб мати гарну поставу і здорову спину. Для батьків і вчителів теж випустили пам'ятки, як допоможуть дитині зберегти правильну поставу. Сподіваємося, що в наступному році результати роботи будуть набагато краще, ніж у цьому. А діти будуть думати про своє здоров'я не тільки на словах, але й на ділі. Робота по цій темі не закінчена. Нам належить вивчити ще кілька факторів, що впливають на поставу і підібрати вправи, які допоможуть виправити її і зберегти.




2 коментарі: