понеділок, 2 лютого 2015 р.

Штучна їжа – міф чи реальність?

           Інформаційно-дослідницький та практично орієнтований проект «Штучна їжа – міф чи реальність?» комісії з питань екології, спорту та здорового способу життя Глибоцької ЗОШ І-ІІІстЧернівецької області спрямований на ознайомлення зі шкідливими продуктами харчування; формування більш повних знань про здорове харчування.

                                                                                                                                   Мунтян Анна,
голова комісії з питань екології, спорту та
здорового способу життя,
учениця 10 класу,
Емілія Миколаївна Леонтій,
координатор, педагог - організатор 
Глибоцької ЗОШ І-ІІІст.
Чернівецької області

Штучна їжа – міф чи реальність?

              З розвитком людства світ довкола нас стає все більш штучним. Ми переселилися у будівлі, зведені зі штучних матеріалів, зі штучною підлогою, меблями та пластиковими вікнами. Ми вбрані у штучний одяг. А тепер нас «присаджують» на штучну їжу. Все менше часу люди приділяють, щоб прочитати  склад продукту перед тим як його придбати.
            А ще давні мудреці говорили: «Ми є те, що ми їмо».
            Правда, в часи натуральних продуктів їм не треба було замислюватись, що вони їдять. Сьогодні хімія дає харчовій промисловості тисячі речовин, за допомогою яких  можна практично з однакових компонентів зробити різні продукти - в одні додаєш цукру, ароматизаторів і маєш цукерку, а в інший такий самий набір - солі, глютамату натрію і маєш ковбасу.
            Ми вже не знаєм справжнього смаку багатьох продуктів — майонезу, ковбаси, шинки, цукерок. Наші діти і онуки не будуть знати смаку ще багатьох  продуктів. Багато хвороб  лікарі  тепер пов’язують з неправильним харчуванням.
           Щоб розібратись, у величезній різноманітності цих харчових добавок (ХД), які позначають загадковою буквою Е, ми , комісія з питань екології, спорту та здорового способу життя, разом з вчителем біології Герман Антоніною Василівною та педагогом – організатором  вирішили провести невелике дослідження продуктів, які ми споживаєм кожен день.
           Інформаційно-дослідницький та практично орієнтований проект «Штучна їжа – міф чи реальність? » спрямований на ознайомлення зі шкідливими продуктами харчування; формування більш повних знань про здорове харчування.
Ключове питання проекту це - здорове харчування: міф чи реальність?
  Нашим завданням  було:
- знайти, які хімічні добавки і для чого використовують для виробництва продуктів;
- як можуть впливати на здоровя ці добавки;
- знайти найбільш забруднені і найбільш чисті продукти
Учні працювали в 4 групах:
1 група дослідила, що учні найчастіше купують і їдять в школі і дома, провела анкетування, зробила аналіз анкет, де визначила продукти по групах і кількість учнів що їх купує , склала діаграми.
2 група  досліджувала напої.
3 група  досліджувала солоні продукти і молочні.
4 група  досліджувала солодощі і жуйки.
         Учасники проекту зібрали етикетки різноманітних продуктів, і в таблиці виписали назви продуктів, виробника,  добавки,  виготували стенди, на які наклеїли етикетки продуктів та ярлики  яскравого кольору по кількості добавок. Учні проаналізували, які добавки найчастіше використовуються виробниками для того чи іншого продукту, яку шкоду здоров’ю вони  завдають.
              Результати дослідження  виклали у вигляді діаграм, таблиць, стендів з етикетками та наліпками з позначками ХД.
  Завершенням проекту було створення комп’ютерної презентації.
Учасники дослідження використовували інформаційні джерела про харчові добавки з Інтернету та вплив їх на здоров’я. З вчителями інформатики навчалися   використовувати програму Excel , за допомогою якої  будували таблиці, графіки та діаграми для  інформаційних бюлетенів.
           Стенди та бюлетені були  оприлюднені широкому загалу школярів  шкільний іформаційний куточок. Презентували результати роботи над  проектом по класах, представляли найбільш забруднені і найбільш чисті продукти, відмічались ХД, які найчастіше використовують виробники. Для більшості учнів було відкриттям, що першість займають бензоат натрію Е 211, лимона кислота Е 330, які найчастіше використовують у виробництві  газованих напоїв, глютамат натрію Е 621, які містяться  у чіпсах, сухарях, ковбасі; піросульфіт Е 223 - у печиві; барвники Е102, 124, 150 у водах, льодяниках . Учні у своїх доповідях відмічали також негативний вплив ХД на здоров’я , на розлади, які можуть викликати ХД в різних системах органів.  Продукти без ХД учні викладали на окремий стіл, правда  їх виявилось дуже мало.
  В ході реалізації проекту учні  зробили висновки і запропонували такі  рекомендації:
           1. Майже всі продукти харчування містять харчові добавки (ХД).
 2. Найбільше містять  жуйки, ковбаса «Дитяча», вода «Джага», «Фанта», «Кока – кола», кавові напої  три в одному, круасани, сухарі, мівіна, крабові палички, копчені сири, майонези.
      3.Не містять ХД тільки макарони, соломка солона, натуральні масла, сметана,  кефіри, кава, чай без ароматичних добавок, деякі соки, натуральний шоколад.
4. При покупках продуктів обов’язково звертати увагу на маркування, кількість ХД, термін придатності.
5. Особливо обережно треба ставитись до продуктів для дітей. Дітям до 7 років, радимо взагалі не споживати йогурти, ковбаси, яскраві червоно -жовто забарвлені води, цукерки, морозиво, тістечка, мармелад.
6. Обмежувати кількість продуктів на добу, які містять багато хімічних добавок, особливо води і жуйки.
7. Не вживати супи і каші швидкого приготування
8. Не перекушувати сухарями,  чіпсами, краще зїсти фрукти.
9. Не купувати продукти, де склад написано дуже дрібним шрифтом, або не вказана юридична адреса, продукти з довгим терміном зберігання.
         Здійснення цього проекту дало нам змогу переконати однолітків свідомо обирати  продукти харчування, не піддаватись дії реклами та яскравих обгорток, дбати про своє здоровя та здоровя своїх рідних, пропагувати знання про здорове харчування. Тепер ці знання мають велике значення, адже на ринку продуктів величезна кількість різних виробників, більшість яких дбають тільки про свої доходи, а не про здоров’я людей. Хоча є багато законів, які повинні захистити нас, але вони не виконуються. Біля шкіл в магазинах та кіосках і далі продаються заборонені сухарі, чіпси, кока-кола, хоча  ніхто не відміняв наказ міністра освіти від 01.09.2006р. про заборону продажу цих продуктів. А тому мусимо подбати самі про себе і звертати пильну увагу на те, що нам продають з прилавків сучасних крамниць і крамничок.
   


                                                           

4 коментарі:

  1. Анно, тема здорового харчування є надзвичайно важливою А чи знайомили Ви з результатами Вашого дослідження батьків учнів?

    ВідповістиВидалити
  2. Адміністратор блогу видалив цей коментар.

    ВідповістиВидалити
  3. ТАК, і не тільки -був представлений на обласному семінарі методистів рай методкабінетів, керівників райметодкабінетів , вчителів біології з проблеми “Удосконалення навчально-виховного процесу з біології на основі компетентнісного підходу» , на краєзнавчому форумі учнів району та під час проведення ради шкільного парламенту.

    ВідповістиВидалити
  4. Бостан Одоріка
    Добрий день. Дуже корисний і актуальний проект.Ми також часту торкаємось цієї теми, всі знають що шкідливо але далі використовують ці шкідливі речовини. Але з іншого боку яке воно дитинство без цукерок?

    ВідповістиВидалити