понеділок, 2 лютого 2015 р.

Спорт та Спеціальна Олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами

На основі аналізу перспективного педагогічного досвіду в контексті впливу засобів Спеціальної Олімпіади на психофізичний розвиток дітей з розумовими вадами розроблена Модель Молочанської спеціальної загальноосвітньо школи-інтернату Запорізької обласної ради «Спеціальна олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами». 


Бєлов Андрій,
голова спортивного сектору шкільної ради самоврядування,
учень 10 класу;
Ю.В. Ковалевський,
координатор, учитель фізичного виховання.
Комунальний заклад «Молочанська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат» Запорізької обласної ради.
Місто Молочанськ, Запорізька область.
Веб-сайт проекту (http://reabilsport.blogspot.com/)

«Спорт та Спеціальна Олімпіада  як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами».

Актуальність вимог держави, згідно з якими треба створювати умови корекційної спрямованості для подолання порушень фізичного розвитку та відновлення здоров’я вихованців спеціальних шкіл інтернатів, перш за все засобами фізичної культури і спорту та аналіз реальної практики спеціальних навчальних закладів обумовили вибір теми, над якою ми працюємо багато років - «Спорт та Спеціальна олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами».
Мета: Розробити та експериментально перевірити модель «Спеціальної олімпіади як засобу соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами».
Об’єкт: Система фізичного виховання дітей – вихованців спеціальної школи-інтернату.
Предмет: Соціальна інтеграція дітей з особливими освітніми потребами.
На основі аналізу перспективного педагогічного досвіду в контексті впливу засобів Спеціальної Олімпіади на психофізичний розвиток дітей з розумовими вадами розроблена Модель «Спеціальна олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами». Ефективна соціалізація означеної категорії вихованців школи-інтернату буде в разі:
1)     Розробки Моделі «Спеціальна олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами»;
2)     Формуванню особистісної конкурентоспроможності кожної дитини – учасника Спеціальної олімпіади;
3)     Впровадження системи стимулювання дітей до участі в спортивних змаганнях та заходах Спеціальної олімпіади;
4)     Залучення дітей до різних форм навчально-виховної роботи, яка допомагає публічно заявити про свої досягнення.
Теоретико-методологічну базу досвіду становлять такі аспекти:
філософія міжнародного спортивного Руху Спеціальних Олімпіад, яка полягає в наданні спортсменам можливості отримати задоволення від тренувальних занять та участі у змаганнях;
основна мета Спеціальних Олімпіад, яка полягає у тому, щоб допомогти дітям-сиротам з особливостями психофізичного розвитку стати повноправними членами суспільства, брати активну участь у громадському житті через надання їм справедливих можливостей для демонстрації своїх навичок та здібностей в умовах спортивних змагань, а також інформувати громадськість про можливості та потреби цих дітей;
спрямованість тренувальних занять згідно з програмами Спеціальних Олімпіад у викладі Є.В. Гончаренка;
дидактичними принципами, на яких базується проведення тренувальних занять зі спортсменами з відхиленнями розумового розвитку є загально-методичні, спеціально-методичні, соціальні, специфічні принципи спортивної підготовки (концепція Є.В.Гончаренко, 2011 р.;
комплексна система підготовки вихованців інтернатних закладів до інтеграції у майбутнє соціальне середовище (автор – Л.В.Канішевська.
1.     Таким чином, щоб вдало інтегрувати дітей, які виховуються у спеціальних школах-інтернатах та формувати навички соціальної поведінки в суспільстві, необхідно поєднувати педагогічні зусилля на підставі напрямків інтересів дітей. Найбільш високий відсоток дітей цікавляться саме засобами фізичної культури і спорту. Засоби Спеціальної Олімпіади посилюють ефект соціалізації. 
2.     Використовуючи можливості фізкультурної робот у спеціальній школі-інтернаті, права «Осередку СОУ в Запорізькій області» та співпрацю з благодійними фондами і громадськими організаціями ми розробили систему залучення дітей із особливими освітніми потребами до спортивних змагань різних рівнів, надавши їм можливість якісніше спілкуватися з однолітками і дорослими та загартовувати свій характер у спортивній боротьбі, що призвело до набуття ними уяви про соціальні правила життя та моральні норми тієї громади, в яку вони потраплять після закінчення інтернату. Означена система схематично втілена в модель «Спеціальна олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами».
3.     Ефективність функціонування моделі «Спеціальна олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами» визначається за показниками розвитку дітей: опитування «Мій улюблений вид спорту»; визначення рівня розвитку силової витривалості як домінуючої фізичної здібності в організації якісної життєдіяльності особистості; визначення рівня розвитку балансування як домінуючої психофізичної кондиційної здатності утримувати вертикаль тулуба та концентруватися на певному виді діяльності.
4.     Позитивні зміни в показниках розвитку дітей-учасників Спеціальних Олімпіад  підтверджують ефективність впровадження моделі «Спеціальна олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами» у навчально-виховний процес спеціальної школи-інтернату.

Практична значущість досвіду.
Використовуючи можливості фізкультурної робот у спеціальній школі-інтернаті, права «Осередку СОУ в Запорізькій області» та співпрацю з благодійними фондами і громадськими організаціями ми розробили систему залучення дітей із особливими освітніми потребами до спортивних змагань різних рівнів, надавши їм можливість якісніше спілкуватися з однолітками і дорослими та загартовувати свій характер у спортивній боротьбі, що призвело до набуття ними уяви про соціальні правила життя та моральні норми тієї громади, в яку вони потраплять після закінчення інтернату. Означена система схематично втілена в модель «Спеціальна олімпіада як засіб соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами».
            За період роботи над проблемною  темою досвіду змінилось  ставлення до мети нашої роботи, прийшло розуміння нових можливостей, які розкривають інноваційні горизонти у сфері фізкультурно-спортивної діяльності. Новий підхід до роботи приваблює своєю емоційністю та величезним  потенціалом і перспективами.
Результати цієї роботи − перемоги дітей над своїми хворобами та проблемами. Ми кожен день переконуємось у правильності такого підходу до роботи, що дає можливість постійно створювати умови для ефективної реабілітації, адаптації, соціалізації, інтеграції дітей, які  мають різні рівні психофізичного розвитку.
Приймаючи  участь у різноманітних заходах, дівчата та хлопці  згуртувалися у єдиний колектив та отримали можливість реалізувати себе на рівні суспільства і  зрозуміли що таке дружба, команда. Вони реально та практично усвідомили, чого може досягти згуртований колектив. У дітей  з’явилися потужні стимули займатися фізичною культурою та спортом. Багато хто з них почав ставити у своєму житті великі цілі,мріяти про щасливе майбутнє та знайшов багато друзів за межами школи. Це − початок їхньої успішної інтеграції у соціальне  середовище.
У такому підході до цієї проблеми основна увага приділялась  розвитку особистості дитини та формуванню її навичок соціальної поведінки, створювалися умови для фізичного та розумового розвитку дитини засобами фізичної культури та спорту, що  сприяє кращому засвоєнню освітніх програм, розширює можливості виховання в інтересах особистості, суспільства і держави. Тільки при спілкуванні з людьми у поїздках на різні спортивні змагання, соціальні проекти, туристичні походи, турніри Спеціальної Олімпіади діти з особливими освітніми потребами більш ефективніше пристосовуються до встановлених правил не тільки в спорті а і в суспільстві взагалі, та розуміють його моральні норми. Це удосконалює психолого-педагогічні можливості у соціальній інтеграції вихованців та поліпшує підготовку випускників школи-інтернату до самостійного життя.
Виявити  спортивні  таланти, розвити їх та дати можливість дітям реалізувати себе по-справжньому, підтягнути слабких до вищого рівня розвитку із можливістю самореалізації, допомагає участь у проектах Спеціальної Олімпіади України, Всеукраїнської Асамблеї інвалідів України та Обласної Федерації фізичної культури та спорту. Завдяки цьому багато дітей мають спортивні розряди, нагороди, пам’ятні подарунки ( плакати, спортивну форму та м’ячі з автографами професійних спортсменів, фотографії із знаменитими спортсменами, відеозаписи своїх досягнень). Виходячи після школи у доросле життя, вони почувають себе впевнено серед однолітків, пишаючись своїми досягненнями і своєю школою.




5 коментарів:

  1. Шановні колеги! Ми з цікавістю ознайомилися з матеріалом Вашого проекту на зазначеному сайті. Думаємо, що він також буде корисний для навчальних закладів Чернівецької області, які працюють з дітьми з особливими потребами. Сподіваємось на Вашу підтримку і допомогу!

    ВідповістиВидалити
  2. Ваш проект є дуже корисним, бо приносить позитивні зміни у знання, вміння, соціалізацію особистості, активізує молодіжний рух за здоровий спосіб життя. Дякуємо за те, що ділитися досвідом роботи, сподіваємося на співпрацю! Адже справжнє життя починається тоді, коли дружиш з кращими і не здаєшся тоді, коли здається, що нічого вже виправити не можна.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякуємо за схвалення, розуміння і підтримку нашого проекту. А співпрацю треба починати! http://detiintermol.blogspot.com/

    ВідповістиВидалити
  4. Ви робите благородну справу.. Яке щастя для будь-якої дитини бути у колі однодумців, розуміти, що вона може бути успішною)) Так тримати!

    ВідповістиВидалити
  5. Вихованці цього навчального закладу ростуть та вдосконалюються майже на моїх очах. Два рази на рік більшість з них, у тому числі й автор проекту, приїздять на обласні турніри (Дитяча легка атлетика та свято "Разом - ми сильніші, разом - веселіше"). Із задоволенням спостерігаю, як змінюються ці діти, як поширюється коло їхніх інтересів. Найголовніше, вони живуть їдеями спорту, гарту, активного стилю життя. Дякую керівнику проекту та автору проекту.

    ВідповістиВидалити