вівторок, 10 лютого 2015 р.

Здорове харчування – основа гармонійного розвитку гімназистів

Оцінити харчування гімназистів та його зв’язок із станом здоров'я - мета проекту Чернівецької гімназії №5


Бєлікова Людмила
,
    лідер Чернівецької гімназії №5;
 Котик Наталія Іванівна, 
вчитель біології та основ здоров'я
Чернівецької гімназії №5

Здорове харчування – основа гармонійного розвитку гімназистів
                                                                   Свою хворобу шукай на дні тарілки
                                                                                              
Китайська мудрість
            Достатнє та збалансоване харчування є невід’ємною складовою здорового способу життя.
Нездорове харчування, низький рівень фізичної активності, споживання алкоголю та тютюнопаління є безумовними факторами ризику виникнення небезпечних хвороб, як у підлітковому віці, так і в подальшому дорослому житті. Тому достатнє здорове харчування, високий рівень фізичної активності є абсолютно необхідними передумовами якості й належної тривалості життя в майбутньому дітей і підлітків.
Тому метою даної роботи було: Оцінити харчування гімназистів та його зв’язок із станом здоров'я
Для досягнення даної мети було поставлено наступні завдання:
1. Вивчити стан харчування учнів 6-11 класів гімназії №5;
2. Визначити харчову цінність раціонів та їх зв’язок із станом здоров'я учнів;
3. Пропаганда серед гімназистів принципів раціонального харчування;
4. Поліпшення інформування  з питань культури харчування.
Методи дослідження:
1.Анкетно-опитувальний;
2. Статистичний – обробка матеріалів.

Результати опитування свідчать про недостатній рівень дотримання правильного режиму харчування.
·       34% опитуваних ніколи не снідають у будні дні. Майже 40% опитаних ніколи не снідають у вихідні.
·       57% учнів снідають нерегулярно у будні дні та 60% - у вихідні.
·       За результатами опитування частіше не снідають дівчата.
·       Лише 36% гімназистів регулярно споживають продукти з цільних злаків.
·       Молочні продукти – 30%, а м'ясо та м’ясопродукти – 83% від загальної кількості опитаних.
·       Низьким є рівень раціону відносно риби та рибних продуктів: регулярно споживають лише 6% опитаних.
·       Майже 65% щодня або майже щодня вживають солодощі.
·       25% щодня вживають солодкі напої, які містять цукор.
·       Правильні уявлення про взаємозв’язок між харчуванням і вагою тіла мають 59% опитаних, 20% вважають, що проблеми зайвої ваги можна уникнути і без дотримання режиму харчування, 21% вагається з відповіддю.
·       Третина опитаних не змогла визначитися щодо існування певного зв’язку між харчуванням і різними хворобами. Лише стосовно цукрового діабету 73% серед опитаних упевнені в існуванні залежності.
·       Аналізуючи результати визначення енергетичної цінності раціонів харчування гімназистів можна сказати, що переважає недостатня кількість кілокалорій в раціоні учнів.
Отже, можемо зробити наступні висновки:
1. Нездорове харчування призводить до захворювань органів травлення, серцево-судинної системи, цукрового діабету, ожиріння, психічних розладів, зниження працездатності, погіршення зору та пам’яті, а в підсумку позначається на успішності гімназистів.
2. Встановлено, що харчування учнів нераціональне, розбалансоване, полідефіцитне. У більшості порушений режим харчування, склад меню (майже відсутні перші страви, багато субпродуктів, бутерброди, картопля, макаронні вироби, чай, кава), у деяких учнів порушена кількість прийому їжі та об’єм. У стравах найбільше переважають продукти з високою енергетичною цінністю та низькою біологічною цінністю.
3. Про взаємозв’язок між харчуванням і ризиком зайвої ваги знали 59% учнів.
4. У випадку з цукровим діабетом, 73% учнів упевнені, що правильне харчування здатне попередити хворобу.
5. Меншість опитаних розуміє зв'язок між нездоровим харчуванням і високим ризиком зараження туберкульозом (11%), запалення легенів (12%) і раку (26%).
5. 25-60% гімназистів щодня або кілька разів на день вживають солодощі та солодкі газовані напої.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
На рівні навчальних закладів:
·       Забезпечити максимальний доступ до продуктів здорового харчування в гімназії.
·       Обмежити або заборонити продаж продуктів з низькою харчовою цінністю, «фаст-фудів».
·       Створювати умови для комфортного прийому їжі та дотримання режиму харчування гімназистами.
·       Пи приготуванні їжі використовувати виключно йодовану сіль.
·       Сприяти покращенню знань про здорове харчування, як серед учнів, так і серед працівників гімназії.
·       Формувати в учнів здорову харчову поведінку, уміння самостійно зробити правильний вибір на основі інформації про склад продукту.
На родинному рівні:
·        Власним прикладом пропагувати і забезпечувати здорове харчування.
·        Забезпечувати належний режим харчування, враховуючи щоденні сніданки.
·        Створювати умови для адекватного забезпечення дітей і підлітків максимально корисними продуктами харчування, а саме: овочами, фруктами, злаками, молочними продуктами, м’ясом і рибою.
·        Обмежувати споживання висококалорійних продуктів з низькою харчовою цінністю («фаст-фудів») і солодких напоїв.
·        Навчати дітей не піддаватися спокусам і протистояти стратегіям продовольчого маркетингу
·        Розвивати навички свідомого вибору продуктів здорового харчування.




5 коментарів:

  1. Цікаве дослоідження, щоправлда результати його невтішні... Які із запропонованих Вами рекомендацій запровадили в Вашій гімназії? Чи спостерігали Ви позитивніі зміни?

    ВідповістиВидалити
  2. Чи вдалося Вам обмежити або заборонити продаж продуктів з низькою харчовою цінністю, «фаст-фудів»? Якщо так, то як Ви цього добились?

    ВідповістиВидалити
  3. Вважаю, що Ваша тема надзвичайно актуальна. Чому? Багато учнів хворіють різними шлунковими захворюваннями, понижений імунітет. Якби учні дотримувались правильного харчування то цих захворувань набагато зменшилось. В статті не згадується про значення в правильному харчуванні фруктів.

    ВідповістиВидалити